Header afbeelding
Huisartsenpraktijk Goudse Rak
Kranepoort 4 2831 AK
Gouderak

Terug naar overzicht

Nieuwsbrief: Praktijkdrukte

Het is enige tijd dat er een Nieuwsbrief is geschreven door ons. Dit is niet dat wij het vergeten zijn, zeker niet.
Wij merken het afgelopen half jaar,  dat het drukker is in de praktijk.  Aan de ene kant is het heel mooi dat u ons vindt als dokters en assistentes. Aan de andere kant merken wij als praktijk, dat wij niet  altijd meer  de service kunnen verlenen, die wij en u ook eerder gewend van ons was.
Laten wij voorop stellen dat wij in Gouderak rijk zijn hoe de bezetting is in de dokterspraktijk.
De belangrijkste boodschap via deze nieuwsbrief dat het belangrijk is dat wij met elkaar zorgen, u als patient en wij als praktijk,   dat er goede zorg geleverd kan worden. Dit betekent dat wij ook een beroep op u doen als patiënt, in een stukje eigen verantwoordelijkheid voor een aantal zaken. Wat bedoelen wij daarmee? Daar waar het kan dat u zelf contact opneemt nadat u bijvoorbeeld heeft bloedgeprikt, urine-onderzoek, echo of foto heeft laten maken, zelf te bellen wat de uitslagen zijn. Maar ook als u bijvoorbeeld bij een specialist bent geweest en behoefte heeft om met de huisarts hierover te praten of toch even op de hoogte te stellen hoe de gang van zaken lopen. Wij doen ook echt ons best voor om waar afwijkende uitslagen zijn om met u als patiënt contact op te nemen, maar er glipt wel eens wat tussen onze vingers door.

Het afgelopen jaar zijn e geweest in de artsen en assistente bezetting. Wij u bedanken voor het vertrouwen in onze praktijk en het feit hoe flexibel u bent en omgaat met deze wisselingen.

Helaas moeten wij u toch melden dat er weer een wisseling plaatsvindt.
Dokter Schade is helaas genoodzaakt om te stoppen bij ons te werken in de praktijk op woensdag. Helaas door de reisafstand werd het een hele opgave om naar Gouderak te komen. Wij zijn heel erg blij en dankbaar voor al haar werkzaamheden die ze heeft verricht dit afgelopen half jaar in de praktijk.  Wellicht dat u haar nog weleens tegen komt, want hebben wij een keer vakantiewaarneming nodig, wellicht dat als dat in haar agenda past dat ze dit dan doet. Gelukkig hebben wij ook goed nieuws, dat een bekende dokter haar gaat vervangen, namelijk dokter  Zuko.

De artsenbezetting gaat er als volgt uit zien.
1. Dokter Roozemond welke werkzaam is op dinsdag-, woensdag-, donderdagochtend en de hele vrijdag.
2. Dokter Boer welke werkzaam is op maandag, dinsdag, donderdag.
3. Dokter van Vliet werkzaam op maandag en vrijdag
4. Dokter Zuko werkzaam op woensdag

Wij zijn ontzettend blij dat wij zo mooi vast team hebben qua artsen. Gelukkig hebben wij ook vervanging tijdens de vakanties kunnen regelen. Daar zijn wij rijk als praktijk mee, omdat de perikelen toch in het land anders zijn. Er is een enorm te kort aan bezetting in de huisartsenpraktijk.

Ook het Assistente-team is stabiel:
1. Anita werkt op maandag en woensdag (om de week op vrijdag)
2. Gerdineke werkt op maandag en donderdag
3. Julia werkt op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag
4. Diana werkt op dinsdag en donderdag (is nog in opleiding)
5. Marianne werkt op vrijdag als assistente
6. Netty en Hanneke zijn onze invalkrachten.

Marianne werkt op maandag en op woensdag nog als praktijkondersteuner sommatiek (voor cvrm en diabetes)

Ook hier hebben wij een mooie bezetting. Soms is het voor u even wennen deze veranderingen, maar inmiddels zijn alle gezichten en stemmen in de praktijk, voor u steeds meer vertrouwd.

Naast bovenstaande mensen hebben wij ook nog onze praktijkondersteuners GGZ (voor de “psyche”): op woensdag Jolanda en op donderdag Gert-Jan. Voor de jeugd op gebied van “geest en gedrag”, hebben wij Janneke als praktijk-ondersteuner  vanuit de Gemeente rondlopen.

Als praktijk zijn wij erg trots op onze bezetting.
Maar zoals ik al begon is de drukte toegenomen in de praktijk, waardoor dingen helaas langer duren, of soms niet meer gebeuren zoals u het gewend was. Dat is niet dat wij het niet willen doen. Maar helaas zitten er soms te weinig uren in een dag.
Wij merken soms dat mensen graag dat telefoontje willen na een operatie, of als u bij de specialist bent geweest, deze dingen graag even wilt delen. Ons advies maak als u dat fijn zou vinden maak dan  een afspraak of stuur een berichtje via het online dossier, want wij merken dat dit  soms erbij inschiet van onze zijde, of soms weten wij geen eens wat er speelt, omdat de informatie soms later binnenkomt. Wij vinden het ook spijtig, wanneer u hier behoefte eraan heeft, en het vindt niet plaats, dat u dan het gevoel heeft dat u niet gezien wordt. Natuurlijk doen wij echt ons uiterste best om echt ook hier op te letten. Zoals wij in het begin al hebben geschreven laten wij vooral samen met elkaar zorgen dat u, uw zorg op maat krijgt.

Wel merken wij als praktijk dat er een enorme piek op maandag is. De oren van de dames op maandag zijn soms roodgloeiend en maken overuren.
Wellicht kunnen wij daar met elkaar wat meer rust gaan creëren, voor onze lieve assistentes.
Zijn er dingen die niet perse op maandag hoeven zoals medicatie bestellen of een klacht die al wat langer bestaat, zou u dan op een andere dag willen bellen of op andere wijze doen.
U kunt u medicatie bijvoorbeeld online bestellen, u etiket in de groene brievenbus deponeren, online u aanvraag doen, inspreken via de receptenlijn of per mail aanvragen.
Daarnaast kunt u tav het maken van een afspraak als deze niet urgent is deze ook online maken via uw patiëntenportaal.
Voor kleine advies vragen, kunt u soms ook via uw zorgportaal een bericht sturen aan de desbetreffende arts. Let wel op dit kan soms wel 2 werkdagen duren.

Wij merken ook dat mensen als ze bellen, vaak dezelfde dag nog gezien willen worden. Helaas zoals hierboven is geschreven is dit niet altijd meer mogelijk door toename van drukte en de volle agenda’s. U was dit eerder wel gewend van ons. Bel waar het kan ook graag tijdig, zeker als er een visite nodig is graag voor 11.00 te bellen.
Wij hebben als het moet zeker wel plek, op dezelfde dag als het spoed of urgent is, na de triage (dus vragenstellen van de assistente). Dus het is heel fijn als u deze vragen ook beantwoord, omdat hier zeker meerwaarde inzit.  Ook zijn de doktersassistente opgeleid om simpele klachten zelfstandig met u af te handelen en u advies te geven. Goed voor u te weten als patiënt dat de huisartsen dit zien, mochten zij toch anders denken dan krijgt u zeker een telefoontje. Wilt u echt op het spreekuur komen om een arts te zien, kunt u dit zeker aangeven. Maar als er dus geen spoed op zit kan dit dus soms niet dezelfde dag  en vergt soms ook vanuit uw zijde wat geduld. Ook is het prettig om bij de assistent kenbaar te maken welke arts u het meeste ziet, zeker om zo die vertrouwensband te behouden die u zo fijn vindt. U helpt als u dit aangeeft tijdens het gesprek.

Daarnaast nog even terugkomend op het bestellen van de medicatie. U helpt de assistente als u het aan de Bali afgeeft of in de brievenbus te doen, om alleen een etiket in te leveren en niet het hele doosje.  Daarnaast duren herhaling van medicatie echt 2 werkdagen, heeft u het toch eerder nodig is ons advies dat u zelf contact opneemt met de apotheek nadat u het recept-aanvraag bij ons ingeleverd heeft. Heeft u medicatie besteld en is het er niet na 2 dagen, bel dan eerst de apotheek op. Komt u er dan niet uit, bel dan met ons, dan gaan wij kijken wat wij kunnen betekenen. Alvast dank.

Heeft u plasklachten, levert u ochtend urine  het liefst voor 10 uur in bij de assistente, ook hierbij worden verschillende vragen gesteld, middels een briefje of als ze niet bezet zijn mondeling. Ip adhv deze vragen wordt er gekeken of er een afspraak gemaakt moet worden. Vindt u het fijn toch een dokter vanwege deze klachten te zien, maak dit kenbaar bij de assistente.  Dan gaan wij kijken voor een passende oplossing. Belt u zelf na 14:00 terug voor de uitslag, als u niks gehoord heeft?

De wachttijd is wat langer geworden aan de telefoon en aan de balie.  Soms vergt dat wat geduld, van ieder zijn zijde.  Wat belangrijk is  dat we vooral  respectvol en begripvol met elkaar om blijven gaan.

Wij hopen na de nieuwsbrief niet dat u schroomt om met ons contact op te nemen, maar wel wat meer geduld en vertrouwen dat de vragen echt wel beantwoord worden.
Wij zijn als team nog steeds trots dat wij u van dienst mogen zijn. Wij merken ook veel waardering en lof van jullie zijde. Daar genieten wij ook zeker van!! Hoe mooi is het bericht op Facebook waar jullie je waardering uitspreken over onze praktijk. Daarnaast toen dokter Roozemond de marathon had gelopen, hoe iedereen heeft meegeleefd. De bedankjes die wij van u krijgen. U moest eens weten dat geeft ons zeker vleugels.

Heeft u tips naar ons toe als patiënt, laat het dan ook per mail of brief weten tav dokter Roozemond.
Wij beleven  het natuurlijk onze zijde en u ziet het vaak weer van de andere kant van de praktijk

Deze brief wordt met vele zonnestralen en warmte geschreven.
Want echt wij zijn als team zeker trots om te werken in Gouderak en omstreken.

Dank voor u aandacht,

Liefde-volle groeten

Het huisartsenpraktijk team.

 

 

 

Publicatiedatum: 07-08-2024